Kansanretki 6000

Suomalaiset Everest- ja Lhotse-joukkiot (tässä, tässä, tässä, tässä ja tässä) ovat palaamassa Kathmandun kasvispatojen ja Everest-olutmukien ääreen, joten nojatuolikiipeilijät voivat hetkeksi nousta venyttelemään raajojaan. Pian voidaankin istuutua seuraamaan vaikkapa suomalaista Karakorum-kiipeilijää tai vaikkapa kansanretkeilijää!

Kansanretki 6000 starttaa runsaan viikon päästä, maanantaina 7.6., kun Kelmin putte starttaa Helsinki-Vantaalta aamulla kello 7.10. Amsterdamissa vaihdetaan triplaseiskaan, ja 17 tunnin kuluttua lähdöstä ollaankin sitten Limassa. Retkikohteena on Cordillera Blanca, sen viisi- ja kuusitonniset ihan älyttömän hienon näköiset vuoret. Kansanretki 6000 on samalla syyskuussa alkavan Kansanretki 8000:n harjoitus- ja akklimatisoitumisretki.

Kansanretkeilijä on viime päivät hoidellut pakettiin kevään viimeisiä päivätöitään ja juossut ja pyöräillyt ympäri kaupunkia saamassa piikkejä olkavarteensa, sovittamassa piilolinssejä ja täydentämässä varusteitaan. Puntari on kaivettu esiin ja kamat ovat ruvenneet leviämään pitkin makuuhuoneen lattiaa. Varustus pitäisi saada puristettua 20 kiloon. Näön vuoksi tässä on levitettynä kuvausta varten osa varusteista. Huomaa KR 8000:ta varten hankittu untuvatakki ja linnunkakka ikkunassa.

Tiukkaa tekee, kun teltta ja ehkä vielä köysikin pitää pakata mukaan. Lentoyhtiöt syrjivät reippaita vuoristokiipeilijöitä vakavasti: 90-kiloinen kanssamatkustaja kuljettaa mahassaan sen minkä 70-kiloinen kansanretkeilijä joutuu panemaan vaa’an kautta koneen ruumaan.

Täytyy myöntää, että ulkoiluvälinevalmistajat auttavat retkeilijää painonpudotuksessa – tietysti rahaa vastaan. On olemassa ihan uskomattoman kevyitä vaatteita. Kansanretkeilijä hankki tänään höyhenenkeveät softshell-housut ja hypisteli heliuminkeveitä villa-aluspaitoja. Pakko ne on kai huomenissa mennä ostamaan. Ei kehdannut samalla kertaa, nuuka mies. Toisaalta untuvamakuupussia tai jäähakkua tahi -rautoja ei paljoa kevyemmäksi saa käytettävyyden kärsimättä.

Jos zoom-objektiivi vaihdetaan 195 grammaa painavampaan, pitää paino varmaan ottaa takaisin kengissä.

Kansanretki 6000:n kohteet helpoimmasta vaikeimpaan ja yritysjärjestyksessä: Urus, Ishinca, Tocllaraju, Huascaran Sur. Sitten jos kaikki menee hyvin, ehkä vielä Chopicalqui. Ja jos oikein kilttejä olemme, pääsemme katsomaan maailman kauneinta vuorta Alpamayoa.

Totuus kertoo Kansanretki 6000:sta aina tilaisuuden tullen. Reaaliaikaista satelliittilähetystä tai Spot-seurantaa ei ole luvassa, koskaan.

10 kommenttia

  1. Nyt pistit pahan, joudun harkitsemaan liittymistä feisbuukkiin. Mitään muuta järkevää syytä ei ole tähän mennessä tullut vastaan.

  2. Limassa sitten kannattaa pitää varsinkin niistä heliuminkevyistä kamoista kiinni ihan oikeasti, jos sulla on kämppä Mirafloresin alueella, niin voi vähän enemmän relata (vaikka ei tolla ohjelmalla taida siellä ehtiä paljon palloilla). Niin ja Kelmin triplaseiska pysähtynee matkalla Bonairessa, siellä on rommi todella halpaa, kannattaa hankkia urheilujuoma sieltä. Pisco on pahaa, mutta senhän tiedätkin. Ceviche voi taas olla hyvää, sitä voisi ehkä suositella.

    Harkitsen vielä feisbuukkia. Ehkä harkitsen syyskuuhun saakka.

    1. No, en varsinaisesti suosittele feisbukia. Silloin kun pääsen netin ääreen, koetan kirjoittaa Totuuteen. Jos on hyvin hätäinen tilanne, saatan turvautua feisbukiin, että täällä säilyy tekstillä jonkinmoinen taso. FB:n puolella voivat kansanretkeilyn ystävät helpommin höpötellä, eikä uusien kommentoijien tarvitse odotella moderointia.

    1. Ai tuommoinenkin on, mielenkiintoinen tieto. Tosin tuon porukan tekemiset ei ole kyllä vaihtoehto ennenkuin reivaavat käytöstapojeen erittäin merkittävällä tavalla.

      1. (tämä minun näppis muuntaa aat eeksi… perskuta… tai sitten se oli oma moka)

  3. Tähän juttuun linkitetty Kelmin triplaseiska on kuvattu laskeutumassa Limaan. Lennon numero on oikea, mutta menomatkan kone oli PH-BQO, ”Vanha Rauma”:
    http://www.airliners.net/photo/KLM—Royal/Boeing-777-206-ER/1188557/L/
    Paluumatkan kone oli PH-BQD, ”Darjeelingin rautatie”:
    http://www.airliners.net/photo/KLM—Royal/Boeing-777-206-ER/0851575/L/
    Useimmat Kelmin triplaseiskakuvat ovat Schipholista, mutta tässä laskeudutaan vaihteeksi Montrealiin. BQO on aika uusi kone, otettu käyttöön 2007. BQD on ollut liikenteessä ainakin vuodesta 2004.

    Välilaskua ei muuten ollut kumpaankaan suuntaan.

    Syöttöliikenteen 737:jen nimiä ja numeroita en pannut merkille. Niitähän on kuin Corolloja Perussa.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *