Auttaako taustamusiikki?

Lainaus kasvatustieteen professori Minna Huotilaisen esityksestä Aivot taidekasvatuksessa:

  • Taustamusiikki ennen oppimista
    • Lähes jokainen oppija hyötyy
    • Yhdessä kuunneltu musiikki lisää yhteisöllisyyttä
    • Yksin (kuulokkeilla) kuunneltu musiikki mahdollistaa keskittymisen
  • Taustamusiikki tehtävän tekemisen tai oppimisen aikana
    • Noin puolet oppijoista hyötyy
    • Oppijat, joilla musiikin tai tanssin harrastuneisuutta, eivät useinkaan hyödy
    • Oppijat, joilla on tarkkaavaisuuden säätelyn pulmia, hyötyvät useammin
    • Hyötyyn vaikuttaa äänenvoimakkuus, tempo, genre ja tuttuus

Musiikkia harrastavalle ei ole olemassa taustamusiikkia, on vain musiikkia.

Kun itse kuuntelen puheohjelmaa ja puheen ”taustalle” nostetaan musiikkia tai musiikinomaista ääntä, keskittymiseni siirtyy siihen. Jos totean musiikin olevan muuttumatonta mattomaista pulputusta, huomioni palaa pian puheeseen. Jos musiikissa on vaihtelua, toisiaan seuraavia erilaisia tapahtumia, se voi kaapata huomioni kokonaan.

Kummassakin tapauksessa puheesta jää virkkeen verran tai enemmänkin havaitsematta. Jos tarkkaavaisuus palaa puheeseen nopeasti, jonkin verran voi pystyä rekonstruoimaan jatkon perusteella. Joka tapauksessa puheen vastaanotto on häiriintynyt.

Yleisradion puheohjelmista jotkin arvaa erityisesti nuorisolle suunnatuiksi siitä, että niissä käytetään taustamusiikkia, tehosteita ja käsikirjoitettua puhekieltä. Hyvä esimerkki on Uutispodcast. Hyvänä aikomuksena on saada nuoret kiinnostumaan maailmasta ja seuraamaan ajankohtaisia tapahtumia. Mainittujen keinojen lisäksi ohjelmassa käytetään lyhyitä äänisitaatteja ja nopeita leikkauksia.

Ehkä Ylessä tiedetään Huotilaisen kertomat asiat. Ehkä halutaan saada kuulijoiksi niitä, joilla on tarkkaavaisuuden säätelyn pulmia. Hyväksyn kernaasti tämän tavoitteen. Jos jotakuta musiikin käyttö häiritsee, hän löytää vastaavan informaation varmasti halutessaan muualta, ehkä jopa lukemalla.

Pitää vain muistaa, ettei yksi keino sovi joka paikkaan eikä kaikille.

(Tämä ei toki ollut Huotilaisen esityksen pääasia, se oli musiikin moninaiset hyödyt oppimiselle. Sovelsinpa vain yhtä kohtaa melko vakituiseen mietintöjeni aiheeseen.)

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *