Kadonnut rautatie

Teollisuusraiteen päätepuskin piileksii viidakossa. Muutama metri kiskoa, ratapölkkyjä ja kiinnityslevyjä lojuu vilkkaan liikenteen vieressä mutta hyvin kätkettynä Viilarintien penkereen juurella.

Herttoniemen satamarata on kadonnut vähä vähältä. Itse Herttoniemessä ja Roihupellossa siitä muistuttavat enää rautatiemäisesti kaartuvat katulinjat, muutama vanhan teollisuusrakennuksen lastauslaituri ja mainio tasainen pyörätie vanhalla ratapiha-alueella. Viilarintien varresta kiskot katosivat jokunen vuosi sitten, ja aivan äskettäin nostettiin maasta metron huoltoraide Viikintien ja tunnelin väliltä.

Roihupellon teollisuusalueella on ollut ainakin kyllästyslaitoksen ja vesilaitoksen raiteet. Olivatkohan nämä kyllästyslaitoksen raiteita? Kiskot eivät välttämättä ole alkuperäisellä paikallaan: sen verran runneltuja ne ovat, että niitä on varmaan puskettu sivuun viereisen varikkoalueen tieltä.

Maastoutunut rata
Maastoutunut rata

Tässä vielä oma aiempi satamaratatunnelmointini ja Seisakkeen historiallinen satamarata-artikkeli. Vaunut.orgissa on alueen ratapihakaavio vuodelta 1989.

IMG_051925.11.2013: Lisäsin linkin vaunut.orgissa olevaan ratapihakaavion kuvaan.

4 vastausta artikkeliin “Kadonnut rautatie”

  1. Moro,
    tutkailin netistä Rehjaa ja päädyin blogiisi, onneksi. Hienoa, laadukasta jälkeä! Mieltäni kutkutti erityisesti Abban ja Neil Youngin salainen yhteistyö – pitänee yrittää kysyä tulevan viikon maanantaina Neililtä, onko asia todella näin!

    Loppuviikosta olen aikeissa meloa Nuasjärvellä, Oulujärvi on tullutkin lusikoitua kohtuullisen perusteellisesti.

    1. Minullakin on perheenjäsen menossa tapaamaan Neiliä, voitte ehkä yhdessä yrittää puristaa hänestä totuuden Abba-yhteistyöstä.

      Kainuun järvistä minulla on täällä enimmäkseen talvisia näkymiä, lähinnä kesäkulkuneuvon puuttumisen takia. Asia pitää epäilemättä korjata jossakin vaiheessa, ehkei kuitenkaan enää tänä kesänä.

  2. Kiitos tästä, hyvä juttu.

    Tuli mieleen, että Malmin hautausmaan edesmenneen rautatien leposijoja voisi myös olla mielenkiintoista käydä tutkimassa?

    1. Malmin hautausmaan radan pitkällä suoralla on nykyisin pyörätie, jossa muistaakseni saa aika hyvät vauhdit. Radan alkupää kai on jäänyt aika lailla rakentamisen alle. Rautatiehistoriallisessa mielessä en ole itse tuolla liikkunut, mutta onhan asiaa tutkittu: vaunut.orgissa on pieni kuvasarja, jonka teksteissä olevia linkkejä seuraamalla löytää vielä lisää lähteitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *