
19.4.2015
Tämän jutun otsikkokuva on jatkoa edelliselle. Panoraama ylettyy suunnilleen lännestä itäkoilliseen ja esittää perusleiriä ympäröivät vuoret: Pumori (7161), Lingtren (6749) ja Khumbutse (6636). Dan on höyläämässä leukaansa.
Olen kirjoittanut pujasta aikaisemmin ainakin Kansanretki 8000:n yhteydessä. Tämän erikoisella tavalla yhtä aikaa vakavan ja leikillisen seremonian tarkoitus on varmistaa retken turvallinen sujuminen. Henkimaailmalta pyydetään hyväksyntää ja suojelusta vuorelle nousemiseen ja kiipeilyssä tarvittavat välineet altistetaan siunaukselle.
Juhla alkaa ilman alkujulistusta ja kasvaa vähitellen. Pangbochesta tullut pyhä mies on paikalla heti aamusta. Hän on asettunut juhlapaikalle matalan pöydän ääreen ja alkaa resitoida pyhiä tekstejään, kun muut vielä rakentavat näyttämöä.
Kiviselle alttarille asetellaan herkullisia ruokia ja juomia: hedelmiä, leivonnaisia, kakkuja, keksejä, makeisia, limonadia, kaljaa, viinaa. Kiipeilijät tuovat tärkeimmät välineensä, ja ne asetellaan huolellisesti kuin näytteille.
En ehkä viitsi kantaa paikalle aivan kaikkia varusteitani, joten pohdin, mitkä ovat tärkeimpiä. Useimmat tuovat ainakin hakkunsa, jäärautansa, kypäränsä ja ylävuoristokenkänsä. Myös joitakin valjaita ja varmistusvälineitä näkyy. Pitääköhän kaikki levittää näkyviin, vai tarttuisiko siunaus pussin läpi?
Vähitellen koko leirin väki on kokoontunut juhlapaikalle. Teekannu kiertää, juotava ei pääse loppumaan. Kiipeilyvälineet saavat pintaansa voinokareen. Pyhän miehen seuraksi pöydän ääreen liittyy retkikunnan hengellisesti pätevin mies, kokki. Myös retkikunnan johtaja Dan istuu aikansa heidän kanssaan. Resitointi jatkuu aina vain, ja välillä pyhä mies hämmentää pöydällä olevia aineita, riisiä, jauhoja ja teetä.
Rukousliput viritetään kivirakennelman huipulle pystytettävästä mastosta neljään ilmansuuntaan. Tällä kertaa joku on askarrellut maston kärkeen punaisen sähkövalon, joka saa virtansa leirin aurinkopaneeleilla ladattavista akuista.
Jossakin vaiheessa teekuppeihin kaadetaan kanistereista changia, jonkinlaista valkoista pahanmakuista kotikaljaa. Yhden mukillisen saan menemään.
Juhla huipentuu siihen, että kaikki osallistujat ottavat kouralliset riisiä ja jauhoja, ja niitä heitetään kovan huudon säestyksellä ilmaan. Jauhoja hierotaan toisten kasvoihin. Sitten herkkutarjottimet kiertävät ja viinakorkillisia kaadetaan suihin.
Lopuksi suoritetaan askeettinen rivitanssi ja kerätään kolehti. Varikset pääsevät ottamaan oman osansa juhlan antimista.
Iltapäivällä leiri hiljenee, kun osa väestä lähtee kävelylle perusleirin muihin osiin. Pesen pyykkiä ja käyn suihkussa, seuraan Pumorilta syöksyvien lumivyöryjen kohinaa ja teltan oviaukon ohi lentävää ohdakeperhosta.
- 7.4. Kathmandu: byrokraattinen rituaali
- 8.4. Kathmandu: koulutusta ja kiipeilykauppoja
- 9.4. Kathmandu–Lukla–Phakding: lento ja kävelyn alku
- 10.4. Phakding–Namche: juhtia ja riippusiltoja
- 11.4. Namche ja näköala Everestille
- 12.4. Namche–Pangboche ja Tengbochen luostari
- 13.4. Pangboche, lumi ja pyhä mies
- 14.4. Pangboche–Dingboche: Ama Dablamin sivuitse
- 15.4. Chukhung ja Lhotsen eteläseinän sankarit
- 16.4. Dingboche–Lobuche: kylä maailman reunalla
- 17.4. Lobuche – Gorak Shep – perusleiri: vuorten syliin
- 18.4. perusleiri: asetutaan taloksi
- 19.4. perusleiri: puja
- 20.4. Pumorin rinteillä
- 21.4. perusleiri: huoltopäivä
- 22.4. käynti jääputouksessa
- 23.4. jääharjoittelu
- 24.4. valmistautumista tositoimiin
- 25.4. jääputous, ykkösleiri ja järistys
- 26.4. ykkösleiri: epätietoisuutta
- 27.4. ykkösleiri: helikopterien hurinaa
- 28.4. ykkösestä perusleiriin
- 29.4. perusleiri: väki vähenee, olo ankenee
- 30.4. perusleiri–Pangboche: nyt riitti
- 1.5. Pangboche–Namche: some ja omenatorttu
- 2.5. Namche–Lukla: lentoa odotellessa
- 3.5. Lukla–Kathmandu
- 4.5. Kathmandu: kakkua, kahvia ja pitsaa
- 5.5. Kathmandu: raportti ministeriölle
- 6.5. Kathmandu: näin kulutan aikaa
- 7.5. Kathmandu–Helsinki
Vastaa